Osobnosť

Janči a Fusakle, Fusakle a Janči. Zakladateľ dizajnových ponožiek by okrem skvelého sushi vedel aj odpáliť budovu.

“Nohy nás nosia celý život, zaslúžia si starostlivosť.” No len sa pozri na tie deravé ponožky, čo máš na nohách, prečo im to robíš? Tie tvoje laby si zaslúžia kvalitu, farby, jedinečný štýl a pohodlie po celý deň. To všetko ti dokážu ponúknuť rýdzo slovenské Fusakle. Ako sa zrodil nápad začať podnikať v “ponožkovom” priemysle a na aké novinky sa môžeme tešiť, nám prezradil JANČI ANGUŠ, zakladateľ ponožiek, ktoré nie sú nuda. A hlavne #staytuned, pretože Študenty s Fusaklami pre vás chystajú výzvu leta!

Ahoj, zdravia ťa študenty! Začneme zľahka, kedy si naposledy dostal ponožky ako darček?

Je to úplne nespravodlivé, ale hrozne dávno. Všetci si myslia, že keď vyrábam Fusakle, tak ma žiadne ďalšie ponožky už nepotešia. Ale pre mňa je to vždy radosť vidieť a vyskúšať niečo nové. Navyše to je inšpirácia a porovnanie, ako robíme veci my a ako ostatní. Stále je sa čo učiť.

Janči Anguš nechápe, prečo už dávno nedostal do daru ponožky. Zdroj: pkacademy.eu

Na strednej škole si študoval baníctvo a geológiu. S tvojim súčasným podnikaním to súvisí jedine tak, že aj baníci nosia ponožky. Využil si niekedy tieto poznatky v reálnom živote?

No keby som chcel odstreliť nejakú budovu alebo kopec, tak si viem všetko vypočítať, koľko a akej trhaviny treba, haha, ale inak žiaľ nie.

Kam ťa potom zavialo na vysokú? Bavila ťa?

Chcel som študovať geológiu aj na vysokej, no osud ma zavial na ekonomickú, kde som študoval programovanie a aplikovanú ekonómiu. Ani to som nikdy nerobil, takže školami som sa minul úplne tomu, čomu sa venujem dnes. Programovanie a matematika neboli moja šálka kávy. Nikdy som mu úplne nerozumel a s počtami som doteraz nie kamarát. Ale napriek tomu, neplačem nad tým, proste to je skúsenosť a aj zistenie toho, čo človek nechce a nemá rád, pomôže dostať sa k tomu, čo človek chce a má rád. Takže úplne na škodu to nebolo.

“Školy ma naučili ako sa postarať sám o seba, zodpovednosti, samostatnosti”

Problém bol, že som za seba nerozhodoval pri výbere školy sám. Nechal som sa presvedčiť rodičmi. Možno keby som si šiel od začiatku svojou cestou, tak sa kreatíve venujem omnoho skorej. No v každom prípade ma školy naučili ako sa postarať sám o seba, zodpovednosti, samostatnosti a stretol som skvelých ľudí.

Ešte pred tým, ako si sa dostal k farebným ponožkám, si riešil sushi. S obchodným partnerom ste založili bratislavské bistro MoshiMoshi. Prečo si začal podnikať práve v gastrobiznise?

Už počas školy som zistil, že mám problém s autoritami a že mi nevyhovuje robiť veci len tak, ako povie nadriadený. Povedal som si, že jediný spôsob ako byť spokojný je osamostatniť sa a začať robiť sám na seba. Začal som tým, čo mi bolo najbližšie a bolo to práve varenie. Vždy ma to bavilo, mal som z neho radosť. Preto padla voľba na gastro. Potom som si už len našiel dieru na trhu, naučil sa pripravovať sushi, japonskú kuchyňu ako takú a vrhol sa na to. Jednoducho som siahol po tom, v čom som si veril a vedel, že ma bude baviť.

Zdroj: fusakle.sk

A kedy teda nastal ten skok – od japonského jedla k slovenským fusakliam a prečo? Ako sa zrodil tento koncept?

Gastrobiznis je jeden z najťažších a po piatich rokoch dennodenného riešenia receptov, kvality, chodu firmy, marketingu, …. som proste vyhorel. Preto som začal rozmýšľať nad zmenou. V tom čase vládla nepríjemná spoločenská nálada – utečenecká kríza, fašisti vo vláde, všetci len strašili, tak som si povedal, že ja v takejto spoločnosti nechcem žiť a že sa pokúsim prispieť k zmene myslenia. A aj taký malý detail, ako je ponožka, dokáže vyvolať úsmev. Ľudia, ktorí mali na začiatku problém nosiť hocičo neštandardné keď zažili pozitívne reakcie okolia sami začali chodiť a pýtať farebnejšie a odvážnejšie vzory, a to je presne naplnenie toho môjho zámeru. Aj drobnosťou pomaly meniť myslenie ľudí, otvoriť im myseľ a presvedčiť ich, že zmena neznamená apriori niečo zlé.

“Nenechal som sa odradiť. Všetky prvé návrhy som zahodil a pustil sa do nich znovu.”

Pamätáš sa na úplne prvé fusakle?

Jasnééé. Keď som dostal prvé výrobky, vedel som, že to je prúser. Napriek tomu som ich doniesol ukázať kamarátom a dostal som riadne naložené, haha. Že to vyzerá ako z ruského trhu a že či do toho fakt chcem ísť. No nenechal som sa odradiť. Všetky prvé návrhy som zahodil a pustil sa do nich znovu. A po piatich mesiacoch úprav sa začali rodiť prvé Fusakle.

Ako rýchlo sa takýto neobyčajný nápad prevtelil do existujúceho biznisu? Dá sa teda ponožkami uživiť?

Od nápadu až po prvé uvedenie na trh prešiel presne rok. Samozrejme to zahŕňalo veľa energie a presvedčenia, ale nakoniec každá snaha, ktorá je úprimná a poctivá sa vyplatí. Fusakle nás začali živiť po 2 rokoch existencie. Takže od nápadu po prvú výplatu z Fusakiel prešli 3 roky. Dovtedy sme žili z MoshiMoshi. Časom sa už nedalo sedieť na dvoch stoličkách, a tak sme sa rozhodli len pre jeden biznis a vtedy sme prešli do Fusakiel už aj ako zamestnanci.

Zdroj: fusakle.sk

Čo vám robilo najväčšie problémy? Viete našim čitateľom-študentom poradiť, čomu sa pri startupe vyhnúť?

Problémov je veľa, od legislatívnych, cez ľudí na úradoch, až po správny výber dodávateľov a odberateľov, kalkulácie,… V prvom rade treba svoj nápad skonzultovať s ľuďmi, ktorým veríme. Nemusia vždy súhlasiť, ale môžu nám dať iný pohľad na to, ako celý biznis nastaviť. Potom si treba urobiť dobrý prieskum trhu a zmapovať konkurenciu, či viem poskytnúť niečo iné ako oni. Či by bol dopyt po tom, čo chcem robiť. A posledná hlavná stránka je ekonomika. Pokiaľ nebudú sedieť náklady a výnosy, tak to nemá zmysel. Prvá a základná poučka podnikania hovorí, že je to činnosť za účelom dosiahnutia zisku. A vôbec na tom nie je nič zlé. Pokiaľ človek nepodniká na úkor druhých a preberie na seba podnikateľskú zodpovednosť za svoje konanie, je to úplne v poriadku. Plus keď získané peniaze vráža naspäť do spoločnosti, kde žije, je to win situácia pre všetkých.

Boli ste na Slovensku prvý obchod čisto s ponožkami? Pociťujete teraz konkurenciu?

Prví sme neboli a existovali výrobcovia ponožiek, no nikto to na Slovenku dovtedy nerobil tak, ako my. Od začiatku nám však nešlo len o predaj tovaru ale o šírenie posolstiev a radosti – ponožky sú len nosič. To bol, a je základný rozdiel medzi nami a ostatnými. Po nás vznikli aj ďalšie firmy, ktoré sa začali venovať dizajnovým ponožkám. Všetkých sledujeme, aby sme mali prehľad, no primárne sa staráme o svoj biznis a ideme si svojou cestou.

Zdroj: fusakle.sk

Na výber máte nespočetné množstvo vzorov, edícií a radov. Kde beriete inšpiráciu a kto ich navrhuje?

Za 3 roky existencie máme na konte vyše 300 dizajnov. Je to dosť veľa, ale inšpirácie je stále mnoho všade naokolo. Stačí mať otvorené oči a myseľ, spájať si súvislosti, počúvať ľudí, a potom nie je problém s vytváraním vzorov. Okrem iného nechávame voľnú ruku práve ľuďom. Sami ovplyvňujú farebnosti, výber dizajnov, prípadne sami navrhujú. Veď aj pre vás teraz pripravujeme výzvu na návrh dominánt alebo typických znakov Trnavy a okolia. Z tých najlepších urobíme výber a vyrobíme.

Prečo je pre Fusakle darčekovým balením plechovka, má aj toto svoj príbeh?

Hľadali sme niečo, čím by sme sa odlíšili od ostatných balení ponožiek. A nemuseli sme chodiť ďaleko. Chceli sme sa inšpirovať našimi končinami a napadla nás Warholka. Sám Andy mal slovenské korene, tak sme začali práve tým.

Začali ste ako eshop, no nedávno ste sa usalašili v bratislavskom Auaparku a predstavili svoj prvý showroom. Zvyšuje sa počet ľudí nakupujúcich v kamennej predajni?

Showroom sme otvorili len kvôli tomu, že ani na jednom predajnom mieste sme nemali kompletný sortiment pokope. Tu už nájdete všetky naše modely a zároveň nám to dalo priestor rozširovať portfólio o ďalší doplnkový tovar, ktorý zabezpečujeme spoluprácami s ďalšími šikovnými Slovákmi. Môžeme tak odprezentovať ďalších tvorcov, o ktorých by ste sa možno inak nedozvedeli. A nám to zas dáva pestrosť ponuky.

Pri vymýšľaní balenia sa inšpirovali plechovkou Andyho Warhola.

Môžeme sa tešiť na nejaké novinky? Ak áno, prezraď aspoň niečo.

Určite. Okrem toho, že sme z vlastnej iniciatívy vymysleli kolekciu pri príležitosti 100 rokov Československa, pretože to je veľmi významný sviatok, pripravujeme novú produktovú radu oblečenia, ktoré bude šité znovu na Slovensku a bude mať ambíciu sa stať rovnako obľúbenou súčasťou oblečenia ako Fusakle. A čo viac, pribudnú ďalšie spolupráce na doplnkový tovar ako napríklad parádne, ekologické a štýlové plátené tašky a sáčky Taschken, nové tričká, dokonca kuchárska kniha s rusínskymi receptami a možno aj špeciálny ekologický prací prášok. Všetko z československej produkcie.

My Fusakliam prajeme ešte veľa usmiatych majiteľov a tešíme sa na spoluprácu, do ktorej už čoskoro zapojíme aj vás, trnavskí študenty! 🙂

 

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *